Top 10 mythes over afvallen

Wees autonoom gemotiveerd – Het is geweldig om geïnspireerd te worden om af te vallen voor een speciale gelegenheid, een reünie of een feestje, maar studies hebben aangetoond dat de mensen die de meeste kans hebben om hun gewichtsverlies vol te houden, degenen zijn die niet gemotiveerd worden door iets buiten zichzelf. Dit zijn mensen die gewoon besloten hebben dat het tijd voor hen is om af te vallen en hun gezondheid te verbeteren.

Top 10 mythes over afvallen

Stel realistische doelen – Zelfs met de beste gedrags-modificatie programma’s kunnen mensen hun gewicht meestal met 10 tot 15 procent verminderen . Als je probeert 20 of 30 procent af te vallen, is de kans groot dat je ofwel faalt en ontmoedigd raakt, ofwel gewoon weer aankomt. Door realistische doelen te stellen stel je jezelf in op succes, als het doel bereikt is is het gemakkelijker een nieuw doel te bepalen met het vertrouwen dat van succes uitgaat.

Vervang slechte gewoonten door goede – Er is niets mis met een tussendoortje in de namiddag, in feite is het een prima idee, maar zorg er wel voor dat het voedsel dat je kiest een stuk fruit of een magere yoghurt is en geen donut.

Je zult slechte dagen hebben, die horen erbij – Het is belangrijk je dat te realiseren. Houd rekening met teleurstellingen in je totale plan. Eén dag van zwakte maakt een maand van hard werken niet ongedaan.

Denk minder aan afvallen en meer aan gezondheid winnen – Je kunt beginnen met proberen in die nieuwe jurk te passen en uiteindelijk je leven redden. Zwaarlijvigheid is maar één symptoom van een ongezonde levensstijl. Denk gezond, niet alleen mager. Dieet frisdrank, Wow chips, en kunstmatig gezoete repen helpen je misschien om calorieën te minderen, maar gezond zijn ze niet. Telkens als je op een reep met veel of weinig calorieën kauwt, mis je een kans om wat fytochemicaliën door te slikken die netjes verpakt zitten in een partje watermeloen of een handvol bessen. Gelukkig kunnen dezelfde voedingsmiddelen die je risico op kanker, hartziekten, diabetes en beroerte verkleinen, je ook helpen die extra vulling weg te werken. Zie ze niet als straf.

Verklein je porties – Mensen die vaak restaurants bezoeken hebben meer kans op overgewicht. Dat komt niet alleen door het soort voedsel dat ze eten, maar ook door de portiegrootte. Restaurants vinden het uiterst kosteneffectief om grote porties te serveren- de kosten van voedsel zijn maar een heel klein percentage van de overhead, mensen raken gewend aan grote porties en denken dat dat de norm is.
Vloeibare calorieën beteugelen – Vloeibare calorieën brengen ons verzadigingsmechanisme niet op gang: je voelt je niet vol na een frisdrank of sapje, hoewel je net evenveel calorieën naar binnen gewerkt kunt hebben als bij een kleine maaltijd.

Mythes over afvallen

Maak beweging deel van je leven – Dit betekent niet per se vijf sets tennissen of marathonlopen. Tuinieren, bladeren harken, het gras maaien, en ramen wassen tellen ook mee. Mensen die hun leefstijlactiviteit opvoeren slagen er net zo goed in het gewicht eraf te houden als mensen die aan formele bewegingsprogramma’s deelnemen. Sterker nog, kinderen met overgewicht vallen meer af als ze te horen krijgen dat ze sedentaire activiteiten moeten beperken dan wanneer ze te horen krijgen dat ze moeten sporten (of beide moeten doen). Kinderen ertoe brengen de TV uit te zetten of minder tijd achter de computer door te brengen werkt beter dan hen aan te sporen hun aërobe activiteit op te voeren.
AfslankingsmythesOefening voor gewichtsbehoud –

Verrassend genoeg maakt lichaamsbeweging eigenlijk niet veel verschil als je probeert af te vallen. Vrij inspannende lichaamsbeweging – drie of vier keer per week 30 tot 40 minuten – levert in zes maanden tijd slechts een gewichtsverlies van twee tot zes pond op, dat komt omdat lichaamsbeweging gewoon niet zoveel calorieën verbrandt. Het is echter een geweldige manier om gewicht eraf te houden en je gezonder te maken, en zoals we steeds zeggen is het geheim te denken aan gezondheid winnen en niet aan gewicht verliezen.

Heb geduld – Het is niet gemakkelijk zo’n radicale verandering in je levensstijl aan te brengen dat je gewoonten opnieuw aanleert waar je misschien je hele leven over gedaan hebt, dus heb een beetje geduld met jezelf.

Bron: applied nutrition